Šopák

20. srpna 2008 v 15:07 | Myra43 |  2D - edit
Opravdu jsem se nezbláznil a nezačal se věnovat kuchaření, i když takový vlastnoručně ukuchtěný šopský salát, naservírovaný v pravý čas té pravé dámě dokáže jistě divy. To jsem jenom zkoušel vymyslet další originální název kapitoly. Na řadě je totiž tvorba textury a nejlepší nástroj, kterým to lze je - Photoshop.
photoshop
Vysvětlivky:

1. Nástrojová lišta

Sdružuje všechny editační nástroje, určené pro tvorbu obrázku. Pro jejich nastudování vřele doporučuji výborný web Grafika on-line, konkrétně sekci Photoshop.
Vodorovný oddíl označený na obrázku 1a obsahuje v této verzi menu nastavení zvoleného nástroje, jeho umístění se však u různých verzí odlišuje.

2. Hlavní okno

Tady se odehrává hlavní bitva. Nahoře, se ukazuje název aktuálního obrázku, měřítko vůči originálu (v procentech) a barevný model (RGB je ten "náš"). Jinak zde není nic zajímavého - kromě našeho díla samozřejmě...

3.Navigátor

Pomáhá při pohybu v obrázku při velkém zvětšení, pod ním se schovává okénko s informacemi o obrazovém bodě, kde se zrovna nachází kurzor (souřadnice, aktuální odstín RGB a CMYK atd.).

4.Historie

Strašně důležité okno v případě, že se nám zdá, že v tom hlavním je něco špatně. Ostatní roletky pod ním ani nepoužívám...

5. Vrstvy - kanály - cesty

Zde určujeme strukturu obrázku a ukládáme vedlejší informace. Všechny tři roletky jsou velice užitečné, takže se alespoň pokusím popsat rozdíl mezi nimi:
Vrstvy si můžeme představit jako průhledné fólie, po kterých malujeme. Obrázky na jednotlivých vrstvách se pak nejen vzájemně překrývají, ale díky interakci si navzájem ovlivňují svou barvu, hustotu a strukturu.
Kanály jsem už zmínil, takže zde stačí pouze podotknout, že nesou doplňkovou informaci, která přímo neovlivňuje vzhled výsledného obrazu.
Cesty fungují jako vektorová složka naší práce, v obrazu bude viditelný až jejich výsledek (linie, nebo plochy). Proti klasickému kreslení ploch a linek nástrojem štětec mají výhodu v nezávislosti na zvětšení a úžasné geometrické čistotě a flexibilitě malování (brr, to je ale slovník). Také se dají jednoduše převádět do formy výběru (a jsme zpět u "kanálků") a tím se opět rozšiřují naše možnosti...

Pro začátek doporučuji opět zkusit otevřít si nějaký template a podívat se na jeho "vnitřnosti". Nebuďte překvapeni tím, že se majitelům :-) starších verzí Šopáka občas nepovede otevřít nejnovější template. Adobácké soubory PSD chtějí své a starší Photoshopy např. neznají u vrstev skupiny. Template základních vozů RBR by měly být "vpohodě"...
A příště si zkusíme něco prakticky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama